App Store Android YouTube Facebook Instagram Trendsales mail search
THEA KAPPEL_FINAL

Hvilke forventninger kan du have til prisen, når du sælger ud af din garderobe? Hvor meget kan du som køber at regne med at kunne spare på en secondhand vare? I indlægget her guider jeg dig til, hvad der har betydning for den pris, du kan forvente i sidste ende.

Hvad end du er en af de trofaste sælgere, en af de nye eller en, der blot overvejer om du ikke skulle få ryddet lidt ud af garderoben, er Trendsales en skøn mulighed for at få solgt ud af de ting, du ikke får brugt. På den måde skaber de glæde hos andre og du tjener noget af det ind igen, du selv har betalt for varen. Som køber er der noget fantastisk over at spotte noget til salg på Trendsales, som man virkelig gerne vil eje. Måske finde en vinterfrakke, du har jagtet siden sidste år, hvor du enten ikke havde modet eller pengene, mens den stadig hang i butikkerne. Nu er udfordringen så, at I som sælger og køber skal blive enige om en pris. Men hvilke faktorer er afgørende for prisen og derfor værd at overveje i jeres forventningsafstemning?

pris

FØRSTEHÅNDSINDTRYKKET

1. Hvor meget er tøjet brugt?
Det vigtigste for, hvor stor procentdel af nyprisen dit tøj kan sælgere videre for er som udgangspunkt standen. Trendsales har allerede lavet en god guide til, hvordan du afgør standen på dit vare (Find den HER). Som sælger er det vigtigt, at du er ærlig og fx ikke angiver ”aldrig brugt” ved noget, der har rent faktisk har været i brug. Er du som køber i tvivl, så er det selvfølgelig altid en god idé at spørge ind.

2. Beskrivelse og billeder
Som køber foretrækker jeg personligt, at sælger har lavet en lille beskrivelse af varen. Der behøver ikke at være mål, men det er der rart, at der står ”M svarer til 38-40”. Jo mere sikker jeg som køber føler mig på, at jeg kan passe tingen, jo mere er jeg villig til at betale. Min erfaring som sælger er også, at når der er en beskrivelse af varen, kommer der færre spørgsmål til annoncen – og flere direkte bud i første omgang. Det samme gælder billeder. Jo flere og bedre billeder, jo mere sikker føler køberen sig på varen.

3. Medfølger kvitteringen?
Som køber er jeg personligt villig til at betale lidt mere for en dyrere vare, hvis der følger en bon og dermed en mulighed for 2 års reklamationsret med varen. Taler vi eksklusive varer som designertasker, vil jeg dog altid sikre mig, at der ikke er tale om en kopi. Er du i tvivl, kan du evt. benytte Trendsales kopiguides lige HER.

billedkvalitet

 

UDBUD OG EFTERSPØRGSEL

4. Er varen i sæson?
Sæsonefterspørgsel afspejler sig i prisen. Du får som sælger ikke samme pris for en vinterfrakke i maj, som du gør i september. Jo mere sæsonefterspørgsel, jo højere pris skal du altså som køber forvente at betale.

5. Hvor meget lignende er der til salg?
Prisen på en vare afhænger også af, hvor mange lignende ting, der er til salg. Er der 7 andre annoncer med samme style, størrelse og farve, så er det stand og pris, der afgør hvem der får solgt først. Dog skal du huske som køber, at bud er bindende og du derfor ikke må spille sælgerne ud mod hinanden.

6. Hvor populær er varen?
Der er mærker, der hitter mere end andre. Fx er Ganni et af de brands, der virkelig får opmærksomhed lige nu og derfor er det nemmere at sælge Ganni tøj. Jo mere populært et mærke er eller jo mere trendy en vare er, jo højere pris kan forventes.

7. Er nyprisen steget i mellemtiden?
Fra tid til anden sker det, at noget bliver dyrere fra sæson til sæson. Sælger du noget, der er steget i pris, kan du med god sandsynlighed få en højere gensalgspris (dog sjældent noget, der overstiger købsprisen).

 

annoncer

TID OG TÅLMODIGHED

8. Hvor hurtigt skal det gå?
Som sælger såvel som køber er det rart at gøre op med sig selv, hvor hurtigt man gerne vil have lukket handlen. Sæt som sælger evt. en mindstepris eller bed som køber om en ”her-og-nu”-pris eller et lukketidspunkt, når der er budt en mindstepris, hvis sælger vil afvente flere bud.

9. Åben for bud eller har du en fast pris?
Min erfaring er, at det er rarest for både sælger og køber, hvis sælger angiver en mindstepris – og som minimum, hvad nyprisen har været. Det mindsker risikoen for, at køber ikke kommer til at skambyde og dermed ubevidst måske kommer til at træde sælger over tæerne. På samme måde skal du som køber afgøre med dig selv, hvor gerne du vil have varen og dermed, hvor meget du er villig til at forhøje dit første bud.

10. Hvor længe har varen været til salg?
Det giver næsten sig selv. Jo længere tid en vare har været til salg, jo billigere forventer de fleste købere at få varen. Er du som sælger ikke villig til at gå ned i pris, kan det altså være en god ting at genoprette annoncen (som er muligt, hvis du er VIP) eller på anden måde at genopfriske annoncen – som køber har man nemlig ofte styr på, hvor længe tingene har været til salg hos en bestemt sælger.

 

hilsen

Alt i alt handler det altså i høj grad om det første håndindtryk annoncen giver køberen, om ydre faktorer som udbud og efterspørgsel og om, hvor meget tid og tålmodighed du har i det lange løb.

 

HVAD ER DIT BEDSTE TIP TIL FORVENTNINGSSTEMNING AF GENSALGSPRISER?

Tip os nedenfor!

@trendsales på Instagram