Orange is The New Black
Det er nok ikke gået din næse forbi, at din Tradono-app har skiftet farve. Vi har nemlig fået helt nyt design. Men før alle vores indre tryghedsnarkomaner begynder at bande og svovle, så kan vi berolige med, at appen udover designet er den samme, som den plejer 🙌
Vi håber, at I synes om vores nye yndlingsfarve!
Der ligger mange tanker bag designet, så vi synes, at I skulle have lov til at komme med på rejsen — og hvem bedre til at fortælle lidt om det end de to, der har lavet det: Her i blogindlægget har vi taget en snak med vores designere Malene og Nicklas om processen og et par af detaljerne i designet.
Udviklingen af den nye visuelle identitet
Det har været en lang rejse fra de første, spæde idéer og til færdigt design. Processen startede med en masse research for at forstå markedet, brugerne og Tradonos historie. På baggrund af det fandt vi frem til, hvad kernehistorien for Tradono er. Med det i baghovedet, kunne vi lave en strategi for designet, som matchede Tradonos identitet. Det blev til en designstrategi, der fokuserer på et enkelt og imødekommende udtryk, der samtidig fortæller historien om genbrug:
Ud fra strategien blev der brainstormet og idégenereret med og uden brugere, og vi kom frem til forskellige vinkler, ideer og storytelling-muligheder for, hvordan det skulle komme til udtryk visuelt — Malene Habroe
Der var en klar vinder blandt tre designretninger, som vi endte med at teste. Det er det design, Nicklas og Malene præsenterer i dag. Det var nemlig ikke kun en favorit blandt brugerne, men også blandt Tradonos ansatte. Nicklas fortæller, at der var mange spændende forslag til designretninger:
Vi havde vel en 10 ret fine bud. Blandt andet et koncept med en Tradono-loppe, og vi endte med at teste tre af de bedste idéer med nogle af Tradonos brugere og stort set alle internt i virksomheden. Alle input har været uvurderlige i processen. Tusind tak for jeres hjælp! — Nicklas
App-ikonet
App-ikonet er kernen i den nye visuelle identitet. Det er en nyfortolkning af det gamle uendelighedssymbol, hvor T'et i Tradono er integreret. Vores store ønske var, at fortælllingen om genbrug, bæredygtighed og objekters uendelige liv kom til udtryk i logoet.
Symbolet er enkelt og klart i stil med designstrategien og fortæller præcis hvad Tradono handler om, nemlig at give nyt liv til ting, der ikke længere er i brug. One man's trash is another man's treasure — Malene
Logotypen
Logotypen er simpel og letlæselig og fører den enkle stil videre fra uendelighedssymbolet. Formerne er bløde og legende, ligesom det ses igennem hele den visuelle identitet. T’ets form i logotypen er genkendeligt fra den samme form i uendelighedssymbolet.
Farvepaletten
Den primære farve er en nedtonet orange, som i højere grad end den forrige farve udstråler imødekommenhed og nærvær. Hele farvepaletten bygger på at understøtte dette udtryk, og spraglede sekundære farver tilføjer udtrykket liv, lethed og energi.
Vi siger farvel til Tradonos lidt kolde farve og goddag til en varmere orange, og et mere imødekommende univers. Vi fik positiv respons på den, så jeg er ret spændt på modtagelsen. Det vil tage lidt tid at vænne sig til. — Nicklas