Carhartt vs. Carhartt WIP: Kender du forskellen?
Carhartt er et af de mest populære brands på Trendsales lige nu – og måske har du bemærket i dine søgninger på Trendsales, at der både findes brandet ‘Carhartt’ og ‘Carhartt WIP’? Men hvad er egentlig forskellen?
Historien om Carhartt WIP
Et af historiens ældste tøjmærker er Carhartt. Det blev grundlagt helt tilbage i 1889 af Hamilton Carhartt, og er derfor det originale brand, der er kendt for at sælge arbejdstøj og workwear i USA. Carhartt WIP (Work In Progress) er en udløber af det kendte brand, og dette blev grundlagt i 1989 – altså hele 100 år senere.
Hvis vi spoler tiden tilbage til 1. & 2. verdenskrig var det rent faktisk Carhartt, der stod for at producere uniformerne til de amerikanske soldater. Samtidig var en af deres mest populære produkter dengang ‘Chore coat’, som vi også kender i dag.
Gennem 80’erne blev Carhartt attraktiv blandt arbejderklassen – og langsomt trådte arbejdstøjet ind på den amerikanske modescene, hvor flere kendte musikere og rappere begyndte at iføre sig Carhartt.
I 1989 krydsede workwear-brandet atlanten og ankom til Europa via den schweisiske designer Edwin Faeh, der åbnede en butik under navnet ‘All American Concept’. Den blev hurtigt en stor succes, og I 1994 erhvervede han sig de eksklusive rettigheder til at sælge Carhartt i Europa under et nyt mærke; Carhartt Work in Progress. To år senere opkøbte han rettighederne til at producere Carhartt-produkter uden for USA og cementerede dermed sin status som den officielle europæiske udløber af det amerikanskfødte firma.
Hvis man interesserer sig for mode, er det ofte produkter fra Carhartt WIP man er tilbøjelig til at falde for. Tænk derfor på Carhartt WIP som det ‘cool kid’, der har til opgave at holde sine forældre opdateret på de nyeste trends.
Hvis du har noget Carhartt du vil sælge, så husk derfor at holde øje med i mærket, om der står ‘WIP’ eller ‘Work In Progress’, inden du vælger brand.